Cookies

Op wijverkopenuwautowel.nl wordt er gebruik gemaakt van de cookies en daarmee vergelijkbare technieken, wijverkopenuwautowel.nl gebruikt analytische cookies om het gedrag van bezoekers na te gaan en de website aan de hand van deze gegevens te verbeteren. Ook worden er tracking cookies geplaatst door social media-netwerken. Jouw internetgedrag kan door middel van deze tracking cookies door deze derden gevolgd worden. Lees voor meer informatie onze privacy en cookieverklaring.

Cookies

Op wijverkopenuwautowel.nl wordt er gebruik gemaakt van de cookies en daarmee vergelijkbare technieken, wijverkopenuwautowel.nl gebruikt analytische cookies om het gedrag van bezoekers na te gaan en de website aan de hand van deze gegevens te verbeteren. Ook worden er tracking cookies geplaatst door social media-netwerken. Jouw internetgedrag kan door middel van deze tracking cookies door deze derden gevolgd worden. Lees voor meer informatie onze privacy en cookieverklaring.

De geldende verkeersregels

07-12-2020 | Categorie: Algemeen

Ik weet niet hoe het met u zit, maar ik heb mijn rijbewijs al een tijd geleden gehaald. In de tussentijd zijn er borden bijgekomen die ik eerst heb moeten Googlen, voordat ik begreep wat ze betekenen. En eerlijk is eerlijk, veel van het theorie examen zit wat diper verstopt in mijn geheugen dan ik wil. 


Ik kijk trouwens nog wel altijd netjes binnen, buiten, naast me als ik inhaal. Dat zit er dan wel echt ingehamerd.


Ik vraag me daarbij af of een toerist snapt wat onze - soms wel heel Nederlandse borden en regels - betekenen. Zouden zij begrijpen dat we tussen 6.00 en 19.00u een bepaalde snelheid aanhouden, maar dat die niet geldt na 19.00u. En hoe hard (of zacht) mag je dan eigenlijk?


Dat bord is een ‘nieuwe’ die leggen we hieronder graag toe. Maar zo zijn er wel wat meer regels en borden, waarvoor wij wel een kleine opfriscursus konden gebruiken. Want we zijn dol op borden en regels, dat is een ding wat zeker is.

Verkeerdborden



Maximum snelheid

Laten we eens bij het begin beginnen. Die maximum snelheid he. Die is best verwarrend tegenwoordig. Want, wat is nu de geldende maximum snelheid? En waar? En tegenwoordig moeten we ook wanneer geldt de verkeersregel, zeggen? 


Het mooie is, dat bord met die onderschriften van bepaalde tijden, staat dus niet in het officiële ‘Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990)’ van de Rijksoverheid. Dus die zijn nogal nieuw. 


Voor de maximum snelheid dien je ook nog rekening mee te houden waar je rijdt. Hierbij kunnen we onderscheid maken tussen de bebouwde- en onbebouwde kom. Daarnaast hebben we natuurlijk ook nog autobanen en een snelweg.


Verwarrend, ja stiekem wel een beetje.


Afhankelijk van de situatie geldt er een bepaalde snelheid. We rijden binnen de bebouwde kom 50 of 30 kilometer per uur. Op een erf (voorheen woonerf) geldt een maximumsnelheid van 15 km/u. Dat was tot 2019 trouwens stapvoets. Buiten de bebouwde kom rijden we 80 km/u. 


Op de autoweg geldt dat we 100 km/u mogen. Op de Nederlandse snelweg geldt dat u 130 km/u mag, maar daar gaat het vaak mis. Want staat er GEEN bord dan geldt de maximum snelheid van 130 km/u. Staat er wel een bord, dan geldt uiteraard de snelheid die op het bord wordt aangegeven. Bijvoorbeeld 120 of 100 kilometer per uur.


Autosnelweg borden



Inmiddels hebben we heel wat mooie borden die het voor automobilisten toch wat lastiger maken. De maximumsnelheid is namelijk verlaagd tot 100 km/u, om het milieu te besparen. Maar, er zit een maar aan. Dat geldt voornamelijk tussen 06.00u en 19.00u. Daarna mag u 130 km/u als er niets staat aangegeven. 


Hangt er een bord onder het 100 bord dan mag u 120 km/u. Ja, makkelijker kunnen ze het vast niet maken vanuit de overheid. U moet dus én op de snelheid letten én op de borden én de tijd. En uiteraard op uw medeweggebruikers (en niet op uw telefoon 😉.


En wist u dat die matrixborden die boven de weg hangen niet een advies zijn? Nee, dat is de verplichte - meestal verlaging - van de maximum snelheid. Dus in plaats van 100 km/u bent u dan verplicht om 80 of 50 te rijden. Al zijn de knipperende matrixborden ook vooral bedoeld om te waarschuwen dat u een file tegemoet rijdt en u de maximumsnelheid dus drastisch moet verlagen. 


Andere regels 

Niet alleen bovenstaande regels zijn soms verwarrend. Er zijn nog een aantal regels die wij zo 1,2,3 niet meer naar voren kunnen halen en waar wij wel een opfriscursus in kunnen gebruiken. 


Trams hebben voorrang

Altijd! Ook al staat het voorrangsbord dat jij voorrang hebt, een tram heeft altijd voorrang. Nu hebben wij deze regel hier in het oosten van het land minder nodig, aangezien er vooral geen trams hier rijden. Maar wel handig als we daar rijden in het westen rijden en toch te maken hebben met trams.


Tram in het verkeer


Zelfs als jij van rechts komt heeft de tram voorrang. Wel handig om te weten toch, een tram komt immers hard aan!


Matrixborden hebben veel functies

We hadden het er hierboven al over dat de snelheid op een Matrixbord de maximumsnelheid is en niet een advies. Een matrixbord kan echter nog meer functies hebben, die aangegeven worden met andere tekens.


Zo geeft de groene pijl aan dat de rijstrook geopend is. Een rood kruis geeft juist aan dat de rijstrook gesloten is. Rijdt u hier toch door? Reken dan maar op een boete van € 240,- en ja die krijgt u zeker in de bus, want bij de matrixborden hangt altijd een slimme camera die de situatie monitort. 


Het excuus dat u deze gesloten rijstrook niet zag aankomen, is trouwens ook onzin. U wordt er met een witte knipperende pijl op gewezen. Er kan ook een bus of lijnbus worden aangekondigt, dat betekent dat deze het alleenrecht op deze rijstrook hebben.


Met een witte cirkel met streep erdoor worden alle ‘verboden’ opgeheven. 


Politie of verkeersregelaar

U bent altijd verplicht om de aanwijzingen op te volgen die een politie of verkeersregelaar u geeft. Zelfs als dit ervoor zorgt dat u bijvoorbeeld door rood licht moeten rijden of tegen de richting in. 


Nu moeten wij bekennen, die signalen die hebben we dus nog niet helemaal onder de knie. Daarvoor komen we ze gewoon echt te weinig tegen. De hand omhoog die snappen we nog, dat is het algemene stopteken. Maar dat je moet stoppen als je de verkeersregelaar van rechts nadert, terwijl hij een open gestoken hand heeft. Tja, die wisten we zo gauw nog niet. 


Militaire colonne

Deze is bij ons terecht altijd een discussiepunt. Hoe vaak komt u nu een colonne tegen?! Nou wij hebben even in ons team nagevraagd en eigenlijk kunnen we concluderen dat dit nooit is. 


Betekent niet dat het niet handig is om de regels te weten. Er is sprake van een militaire colonne als militaire voertuigen zich achter elkaar bevinden én een vastgesteld herkenningsteken voeren. Zonder dit herkenningsteken is het geen militaire colonne.


Hierbij geldt de volgende situatie. Het eerste voertuig in de colonne dient twee blauwe vlaggen aan de linker en rechter voorzijde te voeren en een blauwe lichtdoorlatende kap over het rechter voorlicht. 


De daarop volgende voertuigen dienen een blauwe vlag aan de rechter voorzijde te voeren en ook die blauwe lichtdoorlatende kap te hebben. Het achterste voertuig sluit de colonne en laat dit zien door een groene vlag aan de rechterzijde en een groene lichtdoorlatende kap over het rechter voorlicht.


De geldende verkeersregels in Nederland

Uiteraard zijn er nog veel meer geldende verkeersregels in Nederland, maar deze waren binnen ons team wel discussie waardig en daarmee konden we wel een opfriscursus gebruiken. Doe er uw voordeel mee en zorg ervoor dat u geen onnodige risico’s neemt en met als gevolg boetes. Die zijn hoog kunnen we u vertellen. Hebben we liever dat u dat geld aan iets leuks besteedt.

Ontvang gratis en vrijblijvend een eerlijk bod.

Auto verkopen?
ik weet het kenteken niet
Ontvang gratis en vrijblijvend een eerlijk bod