De grote en kleine onderhoudsbeurt

15-05-2023

De grote en kleine onderhoudsbeurt

Door: Kaan

De onderhoudsbeurt, eens in de zoveel tijd word je door jouw garage uitgenodigd om deze bij jouw auto uit te laten voeren. Daarbij wordt altijd onderscheid gemaakt tussen de kleine beurt en de grote beurt. Aan de naam te lezen zit het verschil in de grote van de beurt - en daarmee ook de kosten. Maar wat is nu het verschil tussen deze twee beurten? En is het verplicht om deze uit te laten voeren?

In dit artikel bieden wij handvatten rondom de beurten die je bij jouw auto kunt laten uitvoeren en wat er dan in de basis wordt gedaan. Zo ben je bij het volgende garagebezoek helemaal op de hoogte van de werkzaamheden die zij op jouw auto gaan uitvoeren.

De kleine onderhoudsbeurt

De kleine beurt is zoals de naam al aangeeft de ‘kleine’ beurt van jouw auto. Vaak wordt deze afgesproken bij een x-aantal kilometers of x-jaar oude auto. Bijvoorbeeld na 15.000 kilometer gereden of als de auto een jaar oud is. Tijdens de kleine beurt wordt jouw auto standaard voorzien van nieuwe olie en wordt het oliefilter vervangen. Daarnaast wordt jouw auto gecontroleerd op een aantal punten. De ene garage zal meer punten controleren dan de andere. Maar over het algemeen worden er zaken gecontroleerd als:

- Remmen

- Alle vloeistoffen

- Airco

- Ruitensproeiervloeistof

- Remvloeistof

- Accu

- Banden en bandenspanning

Een goede garage meldt zaken altijd eerst bij je voordat deze gemaakt gaan worden. Een kleine beurt kost in de basis natuurlijk niet zo heel veel geld, maar kan wel oplopen naarmate er meer gebreken worden gevonden. Eventuele problemen met de auto kunnen met de kleine beurt direct worden aangepakt, waardoor je uiteindelijk minder problemen zult hebben met de auto. Een kleine beurt laten uitvoeren is niet verplicht, maar wel wenselijk.

Uiteraard kun je vloeistoffen makkelijk zelf bijvullen, maar vervangen - zoals olie - is vaak al een lastiger karwei. Ook al gebruik je jouw auto weinig en heb je maar een paar duizend kilometer gereden, ook dan is het wenselijk om de auto te laten controleren. Stilstand betekent ook verval en jouw banden en de olie heeft het alsnog erg zwaar met kleine stukjes die je rijdt. Aan jou de keuze of je een kleine beurt laat uitvoeren.

De grote beurt

De grote beurt is de grote onderhoudsbeurt van jouw auto. Deze dient naast de kleine beurt gedaan te worden en dient om groter noodzakelijk onderhoud aan jouw auto uit te voeren. Met een grote beurt zorg je ervoor dat jouw auto in de beste conditie blijft en dat je vele veilige kilometers kunt maken. Met een grote beurt worden alle onderdelen van jouw auto uitvoerig bekeken en gecontroleerd. Wanneer je bijvoorbeeld geen gebruik hebt gemaakt van de kleine beurt, dan zullen de onderdelen meer versleten zijn bij de grote beurt. Hierdoor kan de grote beurt duurder uitpakken dan je verwacht zou hebben.

Wanneer jouw auto een grote beurt nodig heeft, is dit afhankelijk van jouw model en type auto. Meestal wordt deze om het jaar met de kleine beurt aangegeven. Dat houdt in na 30.000 kilometer of als de auto twee jaar oud is. Bij de grote beurt wordt jouw auto van binnen, buiten en onder de motorkap gecontroleerd en indien nodig hersteld.

Bij de grote beurt worden zaken gecontroleerd als

- De claxon

- De airbags

- Verwarming en airco

- Lichten (binnen en buiten)

- Vloeistoffen

- Banden

- Bodem

- Uitlaat

- Dempers en draagarmen

Vaak worden er tijdens de grote beurt bougies vervangen omdat deze na x aantal kilometers echt aan vervanging toe zijn. Hoe meer er vervangen moet worden hoe duurder de grote beurt zal worden. De grote beurt is ook niet verplicht, maar wel ontzettend wenselijk om veilig op weg te gaan!

Waaronder valt de APK?

De APK valt niet onder de grote- of kleine beurt. Ook al wordt deze vaak verward met de grote beurt. De APK is een aparte beurt - eigenlijk keuring - en is als enige wettelijk verplicht. De APK geldt als een verplichte periodieke keuring. Wanneer je de auto niet laat keuren mag je de weg officieel niet meer op. Je krijgt een boete en indien je betrokken bent bij een ongeluk mag je vaak zelf alle kosten betalen. De verzekering beroept zich dan op de verlopen APK. Een APK moet je bij een RDW erkend APK-bedrijf laten uitvoeren. Hier kan de RDW ook steekproefsgewijs een controle uitvoeren op de gedane keuring. Wanneer je een APK moet laten uitvoeren is afhankelijk van het bouwjaar van jouw auto of het aantal kilometers dat je hebt gereden.

Wel of niet een grote- of kleine beurt?

Je bepaalt zelf of je een grote- of kleine beurt wilt laten uitvoeren bij jouw auto. Bij Looping raden we het wel altijd aan. Niet alleen wordt jouw auto gecontroleerd en eventuele gebreken hersteld, het zorgt er bovendien voor dat jouw auto meer kan opleveren als je deze verkoopt. De auto heeft immers bewezen onderhoud gehad en is nog goed genoeg om de weg op te gaan.

Een goed onderhouden auto rijdt niet alleen langer mee, maar zal ook meer opleveren als je jouw auto wil verkopen. Bedenk dus goed wat je met jouw auto wil doen. Eventuele besparingen op de kleine beurt kunnen uiteindelijk tot veel hogere kosten leiden als de auto ouder wordt. Een onderhoudsbeurt is daarom zeker geen overbodige luxe.

Meestal geldt dat de auto de eerste drie tot vier jaar niet gekeurd hoeft te worden. En daarna elk jaar of elke twee jaar opnieuw gekeurd moet worden. Hierbij geldt hoe ouder de auto, hoe vaker een keuring wenselijk is. Oldtimer auto’s zijn uitgesloten voor APK en hebben geen APK plicht. Ook een auto zonder APK kun je via Looping verkopen.

Maak je geen zorgen! Je zit nergens aan vast het is namelijk vrijblijvend!