Feit of fout. Leuke weetjes over en uit de automotive industrie

15-09-2023

Feit of fout. Leuke weetjes over en uit de automotive industrie

Door: Rachid

Ken je dat, je hoort een ‘feit’ en alles in je zegt, volgens mij zegt diegene dat fout. Ik had laatst ook zo’n ervaring. Het ging over verkeersboetes. Uiteraard ook even over het feit (geen fout dus) dat deze tegenwoordig zo hoog zijn. Daaraan is niets gelogen, daar was geen discussie over mogelijk. Elk jaar worden de verkeersboetes hoger.

Nee, deze ervaring of moet ik het ‘aanvaring’ noemen, ging over wanneer de eerste boete werd uitgedeeld. De conclusie was “Dat is vast iets van de laatste tijd. Want vroeger was alles namelijk beter…”

Je begrijpt, tijd voor een kleine online zoektocht naar het antwoord. Die zoektocht vertelde mij toch echt wat anders. Hoe de vork wel in de steel zit dat lees je later. Maar zoals het met elke online zoektocht gaat, kwam ik nog meer leuke weetjes tegen en dan vooral over de automotive. Ze dragen misschien niet bij aan het succesvol verkopen van jouw auto, maar zijn leuk voor de hopelijk vele leuke avonden buiten die in het verschiet liggen. Lees je mee? Wellicht zullen sommige feiten (of fouten) je nog verbazen!

 1. Volvo is de uitvinder van de gordel, Feit

Dat is zeker een feit en dat is niet eens het bijzondere. Wat vooral bijzonder is, is dat Volvo doorhad dat zij goud in handen hadden, maar er niets mee deden. In plaats van het patent zelf te houden werd deze gedeeld met autofabrikanten over de hele wereld. Zoals Volvo het zelf zegt: Er zijn maar weinig mensen die zoveel levens hebben gered als Nils Bohlin - de Volvo-ingenieur die in 1959 de driepunts veiligheidsgordel van het V-type uitvond, Volvo.

Sinds eind jaren 50 worden we allemaal beter beveiligd door de driepuntsgordel van Volvo.

2. De eerste bekeuring voor te snel rijden was in 1930, Fout

De eerste bekeuring werd in 1902(!) al uitgedeeld aan een snelheidsovertreder. Hij (of zij, maar ik vermoed in die tijd een hij) reed een snelheid van 45 mph. Dat is dan weer 72 kilometer per uur, wat ik toch voor die tijd een flinke snelheid vind! Helemaal als je bedenkt in wat voor type auto’s ze toen rondreden en die nog helemaal niet zoveel ‘paardenkracht’ bevatten. Over die PK’s gesproken…

3. De krachtigste auto ter wereld is op dit moment de SSC Tuatara, Feit

De hoeveelheid G-krachten zal immens zijn in deze supercar, want volgens Topgear heeft de SSC Tuatara 1.774 PK en gaat deze van 0 naar 100 in minder dan 2,5 seconden. De auto bevat een 5,9 liter V8 motor met twee turbo’s. Hij verschilt trouwens niet zoveel van de Koenigsegg Jesko of Regera, Bugatti Chiron Super Sport en Hennessey Venom F5. Super onhandig om te hebben lijkt mij in de stad, maar mooi is de SSC Tuatara wel!

4. Elektrische auto’s zijn een uitvinding van de toekomst, fout

Elektrische auto's zijn geen futuristische auto's. Elektrische auto's zijn niet iets van de toekomst, maar iets uit het verleden. Ze waren de meest geproduceerde auto's in de wereld van 1905 tot 1920, totdat verbrandingsmotoren goedkoper werden om te rijden. En over die elektrische auto’s gesproken … Elektrische auto’s doen tegenwoordig niet meer onder voor een supercar zoals bij #3 benoemd. De Lotus Evija, Nio EP9 en Rimac C_Two zijn bijvoorbeeld elektrische supercars die dankzij hun grote vermogen en makkelijke koppel nog sneller zijn!

5. De hoogste snelheidsboete ooit is € 720.000, feit

Waarschijnlijk vind je onze verkeersboetes ook al flink aan de maat. Uiteraard dienen ze een doel en dat betekent dat een boete ook wel afschrikkend moet werken. Maar een boete van € 720.000?! Dat is wel zo extreem…Toch is dat de duurste boete tot nu toe die is uitgegeven voor te hard rijden. Deze boete komt uit Zwitserland. Een 37-jarige Zweed met een Mercedes SLS AMG  reed een snelheid van 290 km/u – 170 km/u harder dan is toegestaan.

Zwitserland mag dan in de meeste gevallen een uiterst neutraal land zijn, als het gaat om snelheidsovertredingen zoeken ze graag het uiterste op. Zonde van het geld blijft het zeker. Persoonlijk zou ik dan toch wat minder risico nemen op een boete voor te hard rijden.

6. Cruise control is uitgevonden door een blinde Amerikaanse uitvinder, feit 

Ja, laat deze maar eens bezinken. Een blinde Amerikaanse uitvinder heeft de cruise control uitgevonden. Ralph Teetor bedacht dit in 1945 (ook al zo indrukwekkend) omdat hij zich irriteerde aan zijn steeds snelheidsverlagende en weer bijtrekkende chauffeur. Gaspedaal loslaten, gaspedaal indrukken, gaspedaal loslaten, gaspedaal indrukken. Verschrikkelijk vervelend en voor de blinde Ralph een ware frustratie. Tijd voor de oplossing en de eerste in serie geproduceerde auto die werd uitgerust met Ralph Teetors systeem was de Chrysler Imperial in 1958.

Inmiddels is het niet meer weg te denken uit de maatschappij. Naast de ‘gewone’ cruise control kennen we inmiddels ook de adaptive cruise control die op basis van het omliggende verkeer de snelheid controleert

Leuke weetjes uit en over de automotive industrie

Er zijn nog veel meer leuke feiten en fouten uit de automotive industrie te halen. Een dynamische industrie die zich blijft ontwikkelen. Zo is de eerste effectieve ruitenwisser uitgevonden door Mary Anderson. Deze uitvinding werd in eerste instantie afgeschreven als afleidend in het verkeer.  Zij vroeg octrooi hierop aan in 1903.

Genoeg te beleven in deze industrie. En hopelijk heb je wat leuke weetjes overgehouden voor een avondje vermaak, of als iemand net zoals bij mij eens het verkeerde beweert.


Maak je geen zorgen! Je zit nergens aan vast het is namelijk vrijblijvend!